Dans in School presenteert dansprojecten voor het basis- en voortgezet onderwijs in heel Nederland. Aanvankelijk begonnen als educatieve dienst van het Internationaal Danstheater en sinds 1990 een zelfstandige organisatie. De laatste 10 jaar stond DIS onder de inspirerende leiding van Liesbeth Osse en Karin Lucassen. Sinds 2022 hebben zij het stokje overgedragen aan Mirjam Visser en Ireen Kurvers. Beide zijn al jaren aan dans in school verbonden als zeer gewaardeerde docenten en projectcoördinatoren.
Dans in School heeft zich de afgelopen 30 jaar, in de voetsporen van het Internationaal Danstheater, ontwikkeld tot een specialist in werelddans projecten: ‘Onwijs een wereldreis, Dansend door de tijd, Let’s swing en World urban’ om een paar klassiekers te noemen. Daarnaast heeft DIS een scala aan hedendaagse dansprojecten gemaakt, passend bij de tijdgeest zoals ‘Heel holland danst’ rondom de canon, ‘Dansen in de arena’ rondom sport en de Olympische Spelen en natuurlijk ‘Licht’. Het bezielde eindejaarsproject waar iedereen het weer warm van krijgt. Ook werken we samen met andere partners zoals Nationale Opera en Ballet. Voor hen creëerden we Off Balance, een bijzonder dansfilm project, aan de hand van het werk van Hans van Manen. Ten slotte creëerden Liesbeth, Karin en Ireen samen met het voormalige WellantCollege (het huidige Yuverta) ‘Respect in beweging.’ Een project over pesten, en over ‘hoe gaan we met elkaar om’ in de klas. Dit project won in 2016 the People help the People award van de Stichting Veilig Onderwijs. Al deze projecten en meer blijven op de repertoirelijst staan en er zullen er ongetwijfeld meer bijkomen de komende jaren.
Bij iedere gelegenheid die we krijgen blijven we herhalen dat dans voor kinderen en jongeren belangrijk is, ze worden er actief, alert en vrolijk van. Door de creatieve opdrachten leren de leerlingen muziek en beweging te gebruiken om er gevoel en ervaringen mee uit te drukken. Ze ontdekken de mogelijkheden van hun lijf: de kracht, de flexibiliteit en de zeggingskracht ervan. Samen, non verbaal, één dansende groep worden is een bijzondere ervaring, goed voor de sociale harmonie in de klas en op school. En in het proces ervaren ze hoe dans ontstaat, waar dans vandaan komt en welke betekenis dans en muziek in verschillende culturen hebben.
DIS ontwikkelt, regisseert en produceert dansprojecten voor scholen. Uiteraard met aandacht voor de kerndoelen. Dans en muziek zijn de dragers, het thema is soms vakoverschrijdend zoals ons project de ‘Heel Holland danst’ bijvoorbeeld. Bij ieder project maken we één of meer beeldende opdrachten voor de leerlingen. We hebben werelddans- en themaprojecten. Ook maken we programma’s rond sociaal maatschappelijke programma’s waarbij we dans en muziek inzetten als middel om een onderwerp bespreekbaar te maken. ‘Respect in beweging’ is daar een treffend voorbeeld van.
Dans in School werkt met een gevarieerd team van goed opgeleide dansdocenten met veel ervaring in het lesgeven en choreograferen.Tevens werken we met een aantal danstherapeuten die bijzondere projecten met amateurs uitvoeren.
Voor leerlingen van het PO, VO èn Speciaal Onderwijs. Dans in school komt sinds het aller begin in echt overal in Nederland. Zo bereiken we gemiddeld zo’n 25.000 jonge mensen per jaar.
Het leer- en ervaringsproces van leerlingen vinden wij belangrijk in onze projecten. Het resultaat daarvan presenteren de leerlingen aan het eind van de projectdag in een presentatie of voorstelling voor publiek en soms met het publiek. Dat publiek bestaat uit mede leerlingen, het schoolteam, familie en vrienden van de leerlingen. We maken ééndaagse en meerdaagse projecten en op verzoek creëren we op maat.