Balance & off balance

Project voor het voortgezet onderwijs

Balans is de basis van de dans. Dansen is een spel met zwaartekracht en evenwicht, tussen vallen en nét overeind blijven. In het dagelijks leven spelen we voortdurend met de zwaartekracht en ons evenwicht. Wat gebeurt er in die fractie van een seconde tussen staan en (om)vallen, tussen balance en off balance?

In dit dans-filmproject zoeken we naar de spanning, chaos en dynamiek van dat kleine spannende moment van letterlijk of figuurlijk balanceren. In 4 uur tijd gaan de leerlingen dit thema verkennen in dans en film. Ze leggen dit vast in een korte film van ongeveer 1 minuut. Voor dit project werkt Het Nationale Ballet samen met Dans in School, een organisatie met jarenlange ervaring in het maken van dansfilms met leerlingen.

Om tot een korte dansfilm te komen gaan de leerlingen kijken naar dans, zelf dansen, leren ze een verhaal in beweegscenes verdelen en ontdekken ze hoe film dat verhaal kleur geeft. We starten met het kijken naar een korte film van Het Nationale Ballet waarin choreograaf Hans van Manen uitlegt wat balance en off balance betekenen in de wereld van de dans. Ze zien een aantal fragmenten van dansfilms waarin er duidelijk met balans en het perspectief van de camera wordt gespeeld.

Na deze korte introductie krijgt de hele groep een dansfrase aangeleerd om samen in beweging te komen. Deze frase kunnen ze gebruiken als opstap voor de film. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes (5 tot 6 leerlingen) brainstormen over dit thema en kiezen ze voor een eigen verhaal. De dansdocenten begeleiden de leerlingen in het zoeken naar dansbewegingen die het verhaal nog meer zeggingskracht geven. Ze krijgen een kleine hand-out over het filmen vanuit verschillende perspectieven en de effecten daarvan. Dat proces werken de leerlingen uit in een storyboard. Ze verdelen onderling de rollen (regisseur, filmer, editors, producer en performers).

Het ruwe materiaal wordt door de editors omgetoverd naar een korte film. We sluiten het project af door samen naar elkaars werk te kijken en dit te bespreken.

Project informatie

Praktische informatie:

 

Wie: havo/vwo vanaf leerjaar 2
Waar: op school
Duur: 4 uur
Kosten: op aanvraag | afhankelijk van het aantal groepen.
Groepsgrootte: max.25 leerlingen per groep. We gaan uit van twee groepen of meer per dag.

Benodigdheden:

 

  • 1 groot leslokaal met digiboard voor de start en afsluiting van de dag
  • Docent/mentor die actief betrokken is bij de leerlingen als zij in groepjes werken.
  • A2 vellen voor de brainstorm van de groepen
  • Extra ruimte(s) waar de leerlingen opnames kunnen maken
  • Smartphones voor het filmen (eventueel tablets of laptop voor de montage)
  • App waarmee de leerlingen film kunnen bewerken; Movie Maker, Kinemaster, Movavie, VITA of eigen app
  • Geschikte kleding

“We zijn nog steeds aan het nagenieten van de voorstelling. We hebben allen maar positieve reacties gehoord. Wat is het toch fijn om met jullie samen te werken”

Dominicusschool, Rotterdam